کد مطلب:89709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:427

جمع آوری خطبه های علی











از زمان امیرالمومنین علیه السلام گروهی خطابه های آن حضرت را می نوشتند و بصورت كتاب درمی آورند كسانیكه این خطبه ها را جمع می كردند مقصودشان این بود كه نسل های بعد نیز از سخنان آن حضرت استفاده كنند.

بطوریكه از كتب حدیث استفاده می شود حارث اعور همدانی كه یكی از خواص علی علیه السلام است در پای منابر آن جناب می نشست

[صفحه 10]

و سخنان امام را می نوشت، و سپس افراد دیگری نیز به او اقتداء كردند و به این عمل مقدس اقدام نمودند.[1].

بعد از سخنان علی علیه السلام بصورت مجموعه هائی درآمد و در دست همگان قرار گرفت، این مجموعه ها در كتاب خانه های بغداد تا اواسط قرن پنجم هجری وجود داشت.

نگارند در كتاب امیرالمومنین و نهج البلاغه كه اكنون در شرف طبع است در این باره به تفصیل بحث كرده و نام هفتاد نفر را كه قبل از سیدرضی جامع نهج البلاغه سخنان علی علیه السلام را گرد آورده ان نام برده است.

كتاب نهج البلاغه كه گزیده ای از سخنان امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام است، یكی از آثار گرانبهای اسلامی است كه در طول قرن ها مورد استفاده اهل علم و ادب بوده است.

نهج البلاغه از زمان مولف بزرگوار آن كه اكنون ده قرن از آن می گذرد، مورد نظر خطباء و فصحاء از یكطرف و جهان داران و رجال سیاست از طرفی دیگر قرار گرفته است.

گروهی از علمای اسلام نهج البلاغه را از نظر ادبی و بلاغت مورد بحث قرار داده، دقائق و رقائق لفظی، تركیب جملا تو پیوستگی كلمات آن را شرح و بسط داده اند.

دسته ای نهج البلاغه را از لحاظ كلامی و عقائد اسلامی مورد توجه قرار داده و سخنان علی علیه السلام را كه در توحید و صفات باری تعالی و عدل و معاد و نبوت و امامت وارد شده تفسیر كرده اند.

جماعتی نیز از جهت تاریخ اسلامی و سیره ی نبی اكرم و اختلاف

[صفحه 11]

امت در امر امامت كه در نهج به آن اشاره شده سخن گفته و كلمات آن جناب را شرح كرده اند.

عده ای كتاب نهج البلاغه را از جهت سیاست مدن و تنظیم امور كشوری و لشكری و فنون جنگی و اصلاح امور رعیت و رفع مظالم و بسط عدل مورد بحث قرار داده و سخنان آن حضرت را شرح نموده اند.

برخی نیز جنبه های معنوی، عرفان و خداشناسی، زهد و عبادت، ورع، پرهیزكاری، تشویق جامعه بطرف حق و حقیقت و ترك هوی و خودپرستی و صفات پرهیزكاران كه در این كتاب مبارك پیرامون آنها سخن گفته شده به تفصیل بحث نموده اند.

بطور كلی هر كس در خور فهم و استعداد خود از سخنان علی علیه السلام سود برده و به هر موضوعی كه مورد علاقه اش بوده روی آورده است و از این دریای خروشان و جوشان بهره های معنوی برده است.

موضوعی كه روی آن تحقیق نشده، اجازات نهج البلاغه می باشد، و اگر افرادی هم در این مورد چیزی نوشته اند جامع و كامل نیست، و ما اكنون در این جا به تحقیق در این موضوع می پردازیم و این رساله را به این بحث اختصاص می دهیم.



صفحه 10، 11.





    1. اصول كافی كتاب توحید باب جوامع التوحید.